9 ting du bør vide, inden du investerer i en professionel hjemmeside!

Det kan være en svær og uoverskuelig branche at gøre sig bekendt med. Hvorfor koster en hjemmeside 25.000 kr. ét sted og 2.000 kr. et andet sted? Umiddelbart ser det ud til at være samme produkt. Læs vores guide til, hvilke overvejelser du skal gøre, inden du investerer i en professionel hjemmeside. Hemmeligheden ligger i at være forberedt og have gjort dig nogle overvejelser før dit møde med webdesigneren.

1. Ejer du selv din professionelle hjemmeside?

Ejer du din hjemmeside?

Nej, ikke altid. Får du udviklet en professionel hjemmeside hos et firma som bruger deres eget lukkede system til at lave hjemmesiden, kan du risikere, at du kun har din hjemmeside, så længe du er kunde hos dem. Den dag du ikke længere er kunde der, mister du hjemmesiden, fordi der ikke er andre webudbydere, der benytter systemet. Du risikerer også at miste din SEO (søgemaskineoptimering). Så start altid med at spørge ind til, hvordan de udvikler hjemmesiden. Bruges der et CMS, som f.eks. WordPress, Joomla eller Drupal, så kan du frit flytte den til en hvilken som helst webhost, du ønsker og behøver ikke være bundet til nogen.

2. Hvilket CMS skal jeg vælge?

Hvilket CMS skal jeg vælge?

For ca. 10 år siden, blev langt de fleste professionelle hjemmesider kodet. Det gjorde det stort set umuligt for dig som kunde at lave nogen form for ændringer på din hjemmeside selv. I dag er mange sider lavet i det, der kaldes et Content Management Systems (CMS). Disse systemer gør det langt nemmere for dig at designe og rette tekst, billeder og filer uden at kunne kode. Hvis du selv ønsker at kunne administrere din side efterfølgende, er det vigtigt, at den er lavet i et godt CMS. Der er efterhånden mange forskellige systemer at vælge imellem, men WordPress er verdens mest populære. Det er derfor vigtigt at spørge ind til, hvilket CMS der benyttes? – Og om du selv nemt og enkelt kan rette i tekst og billeder på siden? Hvis din webdesigner bruger WordPress og et overskueligt tema, kan du roligt gå i gang.

3. Få en fast pris på din nye professionelle hjemmeside

Pris på hjemmeside

Inden du går i gang med din professionelle hjemmeside, er det vigtigt, at du får et fast tilbud. Hver opmærksom på, om det er et engangsbeløb, eller om du binder dig for en periode med en hosting og support aftale. Der kan være store prisforskelle afhængig af, hvor længe du binder.

Er SEO inkluderet i prisen på din hjemmeside

Der er også stor forskel på, hvor meget søgemaskine optimering, der er inkluderet i prisen. SEO er en væsentlig faktor – en side der ikke kan findes på google eller i andre søgemaskiner, er ikke meget værd, men tiden du skal bruge på det, afhænger meget af, hvor stor konkurrencen er på dit marked. Har du et fast tilbud, ved du altid, hvad du har at gøre med. Det er vigtigt, at der i tilbuddet står, hvad der er med i prisen, og hvad der ikke er. Er det f.eks. med i prisen, at din nye professionelle hjemmeside flyttes over på dit eget domæne, når den er færdigudviklet, eller kommer det til at være en merudgift for dig? Her er lidt spørgsmål, der er vigtigt at få afklaret i et tilbud: – Hvor mange sider opsættes der? – Skal du selv sørge for billeder og tekst? – Er søgemaskineoptimering med i prisen? – Tilknyttes din hjemmeside til din Google Analytics konto? Hvilket domæne oprettes siden på, og hvad er prisen?

4. Lav en krav specifikation til din professionelle hjemmeside

Krav til professionel hjemmeside

Før en hjemmeside proces sættes i gang, skal du have gjort dig nogle tanker om dine ønsker og behov. Hvis ikke du har det, kan projektet let gå skævt. Har du fået kommunikeret korrekt ud, hvad det præcis er, du ønsker, og har webdesigneren forstået budskabet? Det er ikke sikkert, at du kan lave en klar liste fra starten, men som regel er det noget webdesigneren har stor viden om. Det er dog altid en idé at have gjort sig lidt tanker, om hvad din professionelle hjemmeside skal kunne, inden I mødes. Her er lidt spørgsmål du kan have med i dine overvejelser: – Hvor meget må det koste? – Hvem er din målgruppe (hvilke kunder henvender du dig til)? – Hvor mange sider har du behov for? – Vil du have hjælp til at finde billeder? – Skriver du selv tekst? Skal du have særlige funktioner – webshop, booking system, kalender etc. Husk der er ingen dumme spørgsmål. Jo flere spørgsmål du stiller nu, jo bedre resultat får du.

5. En professionel hjemmeside skal være sikker

Scan-hjemmeside-undgå-hacking

De fleste af os låser døren til vores hjem, da vi ikke ønsker at få uventet besøg. Det samme gør sig gældende med din professionelle hjemmeside. Her er vi heller ikke vilde med at få uventet besøg. Du skal derfor sikre dig, at din webdesigner har styr på sikkerheden på din hjemmeside. 1. Brug en sikker webhost: Det er vigtigt at finde en, som kan garantere en god sikkerhed på deres servere og har en stabil oppetid (den tid en hjemmeside er online). Læs mere om, hvordan du sikre dig mod hackere her. Men et par vigtige råd er: Byg en mur mod hackere ved at installere et sikkerhedsplugin på din hjemmeside. Scan din hjemmeside for malware jævnligt. Lav back-up mindst en gang om måneden. Brug stærke kodeord. Få et SSL certifikat: en sikkerhedsteknologi, som skaber en sikker forbindelse mellem en web server og en browser. Det ved din webdesigner, hvordan du gør.

6. En professionel hjemmeside taler til sine kunder

Professionel hjemmeside vejledning SEO

Overvej om du ønsker, at din side skal SEO optimeres. Det betyder, at den bliver tilpasset til at kunne findes ved bestemte søgeord på Google. Læs mere om SEO her. Hvis SEO er inkluderet i prisen, er det vigtigt at finde ud af hvilke ord, der trigger dine kunder. Hvilke ord bliver du fundet på? Det er dine søgeord. Lave en lille liste, som du kan præsentere for din webdesigner. Det er vigtigt at en professionel hjemmeside tilrettes efter disse søgeord, så du har større sandsynlighed for at blive fundet.

Søgeord?

Du skal tale samme sprog som dine kunder. Du kalder måske dine produkter én ting, men dine kunder kalder det noget helt andet. Derfor skal der laves en søgeordsanalyse for at sikre, at du bruger de rigtige ord. Du kan læse meget mere om søgeordanalyser, hos de forskellige udbydere af SEO optimering. For at finde frem til dine søgeord, kan du blandt andet bruge Google Adwords værktøjet. Det er gratis. Du skal dog have en konto oprettet for at bruge det. Du kan også prøve at søge på Google for, at se hvad der kommer frem når du søger med dine søgeord. Herefter kan du lave en liste, som du kan have med til din webdesigner.

7. Kan du få en support aftale og er den rimelig?

Professionel hjemmeside support

En professionel hjemmeside er ikke bare en hjemmeside. Den kræver pleje og omsorg for at leve op til kravene på det online marked. Det kan godt tage tid. Tid som du ikke altid har, fordi du skal passe din forretning. Derfor kan en supportaftale være en rigtig god idé. Du slipper for en masse frustrationer – hvordan er det nu jeg lægger et nyt billede op på hjemmesiden? Hvor er det jeg ændrer i teksten? Hvad sker der, hvis en opdatering går galt?. Med en supportaftale betaler du et lille beløb hver måned eller pr. år, men så er du også sikker på, at alt kører som det skal, uden at du skal bekymre dig om det. Mange webbureauer har sådan en aftale, så spørg ind til hvad den omfatter, og hvad du kan forvente. Læg penge af til denne aftale. Du vil næppe fortryde det.

8. Gør din professionelle hjemmeside klar til markedsføring

markedsføring hjemmeside

Du har fået designet en flot og professionel hjemmeside. Nu vil du også gerne findes, og det kommer ikke af sig selv. Nettet er et meget hårdt sted at markedsføre sig. Der er millioner af andre der har fundet på samme idé. Du kan stå stille og se pæn ud henne i hjørnet, men det sælger nok næppe dine produkter. Du skal ud og vise dig frem og lave noget larm, så folk får øje på netop dig og ikke dine konkurrenter. Det kan være ret hårdt og tage lang tid, men du kan gøre lidt forarbejde for at lette processen fremadrettet. Du kan gøre din hjemmeside klar til markedsføring.

Og hvordan bliver den klar til markedsføring?

Sørg for at spørge din webdesigner om hun/han kan hjælpe med at: – Installere et SEO plugin og udfylde Title- og Metabeskrivelser på alle vigtige sider – Få styr på dine vigtigste søgeord – Sæt din professioenlle hjemmeside op med din Google Analytics konto – Opsæt integration med Mailchimp, så du kan komme i gang med at skrive nyhedsbreve. – Opsæt sociale dele knapper på dine blog- indlæg så de nemt kan blive delt.

9. En professionel hjemmeside er tilpasset sin målgruppe

Professionel hjemmeside kunder

Der er en grund til at professionelle hjemmesider findes i mange forskellige prisklasser. Hvis bare det handlede om flotte farver og lækre billeder, så koster en hjemmeside ikke så meget. Men det du skal være opmærksom på, når du skal have en ny hjemmeside er, om webdesigneren har styr på mere end bare flot design. Brug noget tid på at analysere DIN målgruppe. Det handler ikke om hvad du kan lide, men om hvad der virker godt på din kunde. Herefter er du bedre klædt på til at være med i processen om at få skabt den perfekte hjemmeside til din målgruppe.

Du kan spare en masse arbejde, argumentationer og frustrationer, hvis du forstår psykologien og grundlaget for, hvorfor din professionelle hjemmeside, ser ud som den gør. Og skulle du komme i kløerne på en webdesigner, som du kan se, ikke har DIN målgruppe for øje, så er du nu klædt på til at tage den diskussion.

Læs mere om hvilke hjemmesideløsninger, vi leverer hos ICR-Design her. Eller prøv vores prisberegner. Du kan også bare ringe eller skrive til os.

Previous